ביום שני האחרון הודיע בנק ישראל כי הוא מעלה את הריבית ב-0.25%, ובהתאם לכך יתייקרו גם מסלולי הפריים. אך אין באמת סיבה לדאגה, למשל עבור משכנתא ממוצעת עם 400 אלף שקל במסלול הפריים, מדובר בעלייה של 45 שקל לחודש.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות ציינו כי בשנים האחרונות, ככל שהריבית בשוק הייתה זולה יותר, הבנקים העלו את מרווחי המשכנתאות. "הציפיה היא שככל והריביות עולות הבנקים יחזרו למרווחים שהיו בשנים הקודמות ויקלו על נוטלי המשכנתאות", הם ציינו.

עליית הריבית במשכנתאות לא מסתכמת רק בריבית הפריים. כלל המסלולים במשכנתאות התייקרו משמעותית בתקופה האחרונה, כך שנוטלי משכנתאות חדשות צפויים לשלם מראש החזר גבוה משמעותי ממה שהשוק היה רגיל אליו.

במערכת הבנקאית מאשרים כי הריביות במסלולים הקבועים הלא צמודים (קל"צ) עלו בחודשים האחרונים מאזור ה-3% לכ-4% בממוצע. נזכיר כי מדובר ברכיב היקר ביותר במשכנתא, אך גם זה שפחות חשוף לתנודתיות.

"הצעד הבא יהיה לבחון את השפעת עליית הריבית על מחירי הדירות בארץ. לאורך תקופה ארוכה טענו בבנק ישראל שאחת הסיבות המרכזיות למחירים הגבוהים הינה הריבית הנמוכה, וכעת התאוריה הזו תעמוד למבחן", ציינו בהתאחדות יועצי המשכנתאות.

אם כן, עליית הריבית הינה חיובית למשק, היא תסייע בצמצום הפער האינפלציוני ותניע את הכלכלה במדינה. את השפעתה על מחירי הנדל״ן בארץ אנחנו צפויים לראות בהמשך.