אני עירן כהן בן 43 בתחום תיווך הנדלן ויעוץ נדלן כ 13 שנים בחברת רימקס באר שבע.
שוק הנדלן בבאר שבע הוא אחד השווקים הדינמיים שאני מכיר. יש שכונות שהדירות עפות כמו לחמניות טריות שיצאו מהתנור ויש שכונות שהדירות יושבות על המדף שבועות ארוכים עד שנמכרות.
ננסה לתת סקירה קצרה על השוק בשנים האחרונות וננסה לתת תחזית כל שהיא לעתיד.
עד תקופת טרום קורונה שוק הנדלן בבאר שבע חווה עליית מחירים סולידית תמידית של 3-5 אחוזים בשנה. תוסיפו לזה כ 4 אחוזים של תשואה על שכירות וקיבלתם השקעת נדל"ן שכל משקיע סולידי שמרן חולם עליה.
עם תחילת מגפת הקורונה השוק חטף טלטלה. מחירי הדירות צנחו בשנה אחת ב 6-8 אחוזים. אנשים לא יצאו מהבתים ורק מי שהיה חייב למכור או לקנות ביצע עסקאות. (זוגות שעברו לגור יחד, אנשים נפטרו, זוגות התגרשו, משפחות התרחבו וכו').
הירידה נבלמה לפני שנה בערך כאשר אנשים הבינו שהסגרים כאן להישאר ופתאום בבת אחת הביקוש לבתים עם גינות/מרפסות גדולות/דירות גן הלך ועלה בצורה דרסטית ויחד עם זה המחירים של אותם בתים.
לעומת זאת מחירי הדירות "הרגילות" התחיל לחזור אט אט למסלול הרגיל של עלייה שנתית סולידית. מי שמסתכל מהצד רואה שוק שעולה פתאום ב 7-9 אחוזים שנתי אבל מי שמכיר באמת את הנתונים רואה עליה מסיבית יותר במחירי הבתי קרקע עם גינה על פני דירות סטנדרטיות ומזה נובע הממוצע.
לגבי העתיד הנבואה ניתנה לשוטים. יחד עם זאת ניתן לראות בבירור את המגמה ואת הביקושים ממשיכים גם בימים אלה. כל בית קרקע שיוצא לשוק במחיר ריאלי פלוס 3-5 אחוזים נחטף. אל תטעו הישראלים לא פריירים!! בעלי דירות שלא יודעים לנצל את המומנטום ומנסים "להרוויח" 10-15 אחוזים יותר ממחיר הבית שלהם נתקלים בכוחות השוק החזקים והבית שלהם "נשרף" בשוק.
שוק הנדל"ן כל כך חזק ואיתן שממש ניתן לראות את כוחות השוק עובדים. הביקוש מול ההיצע זה משהו שמרתק מאוד לראות אותו מהצד. דירה שיוצאת לשוק במחיר ריאלי נמכרת בעסקה כוללת מעולה. עסקה כוללת הכוונה לשאר תנאי העסקה פרט למחיר (גורמים רבים כמו: פנוי, הסדר תשלומים, מו"מ, ריהוט, שמאות, בנקים, עו"ד ועוד הרבה גורמים המרכיבים עסקה). לעומת דירה שבעליה אינו מודע לתימחור נכון ויוצא לשוק במחיר שהוא חושב שהדירה שלו "שווה" נתקל בחומות בצורות של ביקושים וקונים לא רציניים.
לסיכום שוק הנדל"ן לא יעצור לעולם. אנשים עוד מתקופת התנ"ך חיפשו את חלקת אלוהים הקטנה שלהם. בישראל אחוז בעלי דירות לעומת שוכרים הוא מהגבוה בעולם.
בהצלחה לכולם ועסקאות טובות.
השכונות החמות בבאר שבע כרגע הם נווה זאב שכונה ט שכונת פלח 5 ושכונת רמות. מחירי 4 חד ממוצעת בנווה זאב ורמות עומדים על 1.1 עד 1.2 מיליון ובפלח 5 על כ 1.4 מיליון. השכונות שנפגעו בזמן המכירה שלהם בעקבות הקורונה הן ד' ושכונה ו הישנה. דירה ממוצעת שם יכולה לנוע מ 600 אלף עד 900 אלף. ישנם משקיעים שעדיין מעדיפים להתעסק עם סטודנטים ולכן למרות שיש כמה דירות שמחכות לשוכרים עדיין שוק הנדל"ן שם חי ובועט.