השיקולים למעבר לדירה חדשה או לרכישת דירה יכולים להיות מרובים . בירור מעמיק של הצרכים שלנו יכול להוביל אותנו בדרך הקלה למציאת הדירה הנכונה עבורנו.

שלב 1 –שאלת התקציב 

. עשו רשימה מדויקת של הסכומים שעומדים לרשותכם:
· הלוואות
· פירעון משכנתא / לקיחת משכנתא נוספת
· כספים צפויים- מתנות, ירושות, בונוסים, העלאה במשכורת 
· קחו בחשבון הוצאה נוספת של 10% הכוללת עמלות שונות לבנקים, לעורכי דין, למתווכים, למסים שתדרשו לשלם והוצאות בלתי צפויות אחרות.

שלב 2 – "טריטוריה"

התמקדו באזורים האפשריים מבחינתכם ? רשמו לפניכם שלוש חלופות לפחות, דרגו אותם וציינו את היתרונות, החסרונות והקריטריונים לפיהם בחרתם חלופה זו.

שלב 3 – הגדרת שטח מחייה
הגדלת שטח מחייה היא אחת מהסיבות המרכזיות למעבר. בררו מהו השטח בו אתם חיים היום. התשובה לכך תהווה אמצעי לקביעת השטח בדירה הבאה.
השטחים המצוינים בחשבון הארנונה לרב אינם מייצגים את שטחה האמתי של הדירה. בצעו מדידה בעצמכם.
הגדירו את הגודל המינימלי של הדירה ואת מספר חדרי השינה. כחלופה ? הגדירו שטח מינימלי נטו.

שלב 4– בדיקת השוק
 בדקו ולמדו את מחירי שוק הדירות וההיצע הקיים. האם ההיצע תואם את הצרכים שקבעתם. האם התקציב שלכם תואם את השוק.
המידע המתפרסם בעיתונים ובלוחות המודעות אינו כולל את כל המידע לו אתם זקוקים. סמנו מספר מודעות העונות על הדרישות המרכזיות שציינתם וצאו לבקר בהן, או לחלופין התקשרו למשרד התיווך בכדי לקבל את המידע החשוב

יתכן ובמהלך חיפוש הדירה תבחינו שמעבר מאזור חלופה א' לאזור ב' מותיר בידכם סכום כסף לשדרוגים אחרים כמו מעלית, חניה או קומה טובה יותר. יתכן וזה יאפשר לכם לקנות דירה גדולה יותר או להתקין את המטבח עליו חלמתם. אם אלו אזורים לא מוכרים וחדשים עבורכם, טיילו בסביבה, ובקרו במקומות הציבוריים מהם ניתן ללמוד על אופי השכונה. 

שלב 5 –  תקציב מוגבל?

מה קורה כשהתקציב לרכישת הדירה אינו תואם את מצב השוק?

האם יש ביכולתכם להגדיל את התקציב – הלוואה נוספת? הגדלת המשכנתא? מכירת נכס אחר? אם התקציב מוגבל בדקו מעבר בין החלופות ברשימה שעשיתם, האם זה מאפשר למצוא דירות התואמות את הדרישות? שיקלו יתרונות וחסרונות, או נסו למצוא את הדרישה האחרת, שאינה בראש רשימת הדרישות, עליה ניתן לוותר.