לוח השנה שלנו עמוס בהזדמנויות. בכל שבוע אנו יכולים להתחיל תהליכים, קטנים וגדולים, כדי להצליח במשימה שהגדרנו לעצמנו. למכורים שבינינו ניתן לעשות זאת כל חודש. הרי מה יותר טוב ממקצה שיפורים – לא הצלחנו תוך שבוע? ניתן לעצמנו עוד קצת זמן.

אבל זמן האמת (או המאני טיים, בכל זאת שנה לועזית) מגיע בתחילת שנה, וכעת, כשמדובר בשנה אזרחית, עסקית, אין זמן טוב יותר ממנה, מלעבור על המטרות שהגדרנו לעצמנו בשנה האחרונה ולהבין האם צלחנו אותן. אם כן, נפלא(!), אך ברוב המקרים התשובה היא – לא. אנחנו לא מצליחים לעמוד ברוב המטרות אותן הצבנו לעצמנו, שנה אחרי שנה.

למזלנו, אני לא כאן בכדי לעסוק בסיבות לכישלון אלא לנסות ולהבין מהם הדברים שאם נקפיד לעשותם נצליח לעמוד במטרות שלנו!

  1. הרגלים: צפוי היה שהדבר הראשון שאכתוב יהיה קביעת המטרות, ואכן, כרונולוגית, זה היה אמור להיות, אבל אני רוצה לכתוב את הדברים על פי סדר החשיבות ועל כן – הרגלים. כשמדברים על השגת המטרות מדברים על שינוי הרגלים, כי אם נעשה בדיוק את מה שהתרגלנו לעשות נשיג בדיוק את מה שהתרגלנו להשיג. נשמע פשוט עד כדי טמטום אבל זה המצב, אצל כולנו. רוצים להשיג את המטרה? חשבו על ההרגלים שתצטרכו לשנות בכדי להגיע אליה, ומיד לאחר מכן רשמו מתי בדיוק תתחילו לאמץ כל הרגל. השיטה הטובה ביותר היא "צעדי ארנב" כאשר בכל שבוע או חודש, תאמצו לעצמכם הרגל נוסף.
  2. התאמת המטרות לערכים שלכם: אם אדם קובע לעצמו מטרה היא חייבת להיות בהלימה לערכים ולאמונות של אותו אדם. אם פלוני רוצה לחזור להתאמן ולהוריד במשקל, המטרה חייבת להתקשר לערך פנימי בו הוא מאמין, לדוגמא, להימנע ממחלות ולשמור על גוף בריא לאורך זמן (אם הוא בגילי) ולא להרשים אחרים בחוף הים. הדוגמא הנפוצה ביותר היא כסף – כולנו רוצים עוד כסף אבל כסף לא יכול להיות מטרה, כסף הוא התוצאה של הפעולות שאנו נבצע וההלימה צריכה להיות בין הפעולות והמטרה שלהן לערכים שלנו.
  3. מדידה: רובנו לא אוהבים לבדוק האם אנחנו בדרך להשגת המטרה. בכלל, רובנו לא אוהבים להיכשל ומבט באופן תדיר על הביצועים שלנו עלול לגרום לנו לאי נוחות. על כן אנחנו מתעלמים וממשיכים הלאה, עד שהשנה מסתיימת. רוצים להשיג את המטרה? תוודאו כל הזמן שאתם בדרך המובילה אליה ואם לא – תתקנו.

מאחל לכולנו שנה של הגשמת חלומות, של בריאות ושל אושר. שי שטרן רי/מקס פלוס באר שבע 050-5599259