למרות הכל: מחירי הנדל"ן בנגב במגמת עלייה ואין ירידה באופק
כמו ברוב חלקי הארץ, גם בבאר־שבע מחירי הדירות רק הולכים ומתייקרים ולפי מומחי נדל"ן מגמה זו לא תיבלם בקרוב. עם זאת, מבין 16 הערים הגדולות, המחיר הממוצע לדירה בבאר־שבע הוא הנמוך ביותר. הסיבה: בירת הנגב נהנית עדיין מעתודות קרקע

בחודשים האחרונים שוק הנדל"ן בבאר־שבע, כמו במרבית אזורי הארץ, מתאפיין בהרבה חוסר יציבות ותנודתיות, הן מבחינת גובה המחירים, הן מבחינת היקף העסקאות, והן מבחינת היקפי הבנייה.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בשבוע שעבר בנושא השינוי במחירי הדירות מראים שמחירי הדירות במחוז הנגב והדרום עלו בשיעור של תשעה אחוזים כשמשווים בין עסקאות שנעשו בין חודש אוגוסט 2021 לחודש ספטמבר 2021 לבין התקופה המקבילה ב־2020.
ואולם, בהשוואה בין מחירה הממוצע של דירה בבאר־שבע ברבעון השלישי של שנת 2021 למחירה הממוצה של דירה ברבעון השלישי של שנת 2020, נרשמה ירידה בשיעור של 1.3 אחוזים, והוא עומד כיום על 1.03 מיליון שקלים. זהו המחיר הממוצע הנמוך ביותר מבין 16 הערים הגדולות בארץ.
יש קרקעות
אנשי נדל"ן מסבירים שמחירי הדירות בבאר־שבע הכי נמוכים בהשוואה לשאר הערים הגדולות כיוון שבעיר יש עדיין עתודות קרקע לבניית עוד פרויקטים למגורים.
לעומת זאת, בערי המרכז, עתודות הקרקע לבניית פרויקטים של מגורים הולכות ומצטמצמות.
זאת ועוד, אם עד לשבוע שעבר משקיעים שביקשו לרכוש דירות בבאר־שבע הסתערו על השוק בשל החלטת משרד האוצר להעלות את מס הרכישה למשקיעים מחמישה אחוזים לשמונה אחוזים, הרי בסופו של אותו שבוע נשמעה כבר צפירת הרגעה.

הסיבה: הדיון בנושא בוועדת הכספים של הכנסת לא הסתיים ועד כה מליאת הכנסת אישרה את החוק רק בקריאה ראשונה.
לפי הנוהל, אחרי הדיונים בוועדת הכספים, החוק אמור להיות מאושר במליאת הכנסת גם בקריאה שנייה ושלישית, ורק לאחר פרסומו, ברשומות הוא צפוי להיכנס לתוקף.
כך או כך, בארגון קבלני הנגב מציינים השבוע שכבר בימים אלה נרשמת עלייה בביקוש לדירות, ובעקבותיה גם עלייה במחירי הדירות.
אין צפי לירידה
"את תנופת הביקוש קשה לפספס", אומר יו"ר ארגון קבלני הנגב אלי אביסרור, "היום בבאר־שבע קיימים פרויקטים רבים שנמצאים בתהליכי בנייה ופרויקטים נוספים בעיר עתידים להתחיל ולהיבנות בזמן הקרוב. אנו רואים כי בשנת 2021, בואכה 2022, מחירי הקרקעות מרקיעים שחקים, ואני צופה שהמגמה הזו תימשך בעתיד הנראה לעין".

לדברי אביסרור, בארגון הקבלנים בנגב צופים לראות בתקופה הקרובה עלייה בשיעור של 20 אחוז לפחות במחירי הדירות בשל העלייה במחירי הקרקעות. "ללא הסדרת הנושא", מוסיף אביסרור, "צפוי כאוס של ממש בשוק הנדל"ן בנגב.
"אנו קוראים לממשלה הנוכחית לפעול מיידית להקמת קבינט דיור שיטפל בנושא המגורים והנדל"ן בישראל. כמו שיש קבינט ביטחון וקבינט קורונה, כך צריך להקים קבינט דיור שיהיה כל כולו מוקדש למתן פתרונות למצוקות הדיור בישראל".
איך ייראה העתיד בבאר־שבע ובנגב בתחום הנדל"ן?
"התחזיות הדמוגרפיות צופות כי בשנת 2048 תמנה אוכלוסיית ישראל 15 מיליון תושבים. עוד חמש שנים בלבד תמנה אוכלוסיית המדינה עשרה מיליון תושבים. בשנת 2024 לא יהיה מקום לדיור במרכז הארץ, אזור גוש דן יקרוס, שדה התעופה בן גוריון לא יעמוד בנטל והעומס בכבישים יהיה בלתי נסבל בלשון המעטה.
"מעבר לכך, מי שחושב שאפשר לפתור את בעיית הדיור שהולכת ומחריפה, בעיקר לזוגות צעירים, טועה טעות מרה. לא מחיר למשתכן ולא הסכמי הגג הן תוכניות שצלחו במבחן התוצאה. עובדה היא שראשי עיריות בפריפריה יצאו נגד התוכניות הללו בשל פגיעתן בערך הנדל"ן והקרקע בעירם".

אז מה הפתרון לדעתך?
"ניתן יהיה למשוך זוגות צעירים לפריפריה ולבאר־שבע על ידי קידום חינוך ברמה גבוהה, תעסוקה, חיי תרבות והטבות ותמריצים למי שירכוש דירה, אך ורק בהתחייבות של מגורים בנכס ולא לצורך הון נדל"ן. מעבר לכך אנחנו מאמינים כי כדי לתמרץ משפחות להגיע לדרום, חייבים לתת הנחה במיסים בשיעור של 30 אחוז בכלל יישובי הנגב".
ביקוש עצום
עד שכל זה יקרה, המציאות בשטח מצביעה על ביקוש הולך וגובר לדירות, בין שמדובר בדירות למגורים ובין שמדובר בדירות להשקעה, וזה למרות מחירי הדירות ההולכים ומתייקרים.
"אני רואה שוק של ביקוש עצום ויוצא דופן מסוגו בשנה האחרונה כאשר השוק הזה מאופיין גם בעלייה משמעותית בהיקף העסקאות וגם בעליית מחירים של כעשרה אחוזים", אומר עו"ד דן כהן, מנהל מחלקת מקרקעין במשרד עורכי הדין כהן, ערב ושות', ממשרדי עורכי הדין הגדולים בבירת הנגב העוסקים בתחום הנדל"ן.

"אם למשל נמכרה בשנה שעברה דירה בת ארבעה חדרים בשכונת הפארק בבאר־שבע ב־1.3 מיליון שקל, היום היא כבר נמכרת ב־1.4 מיליון שקל, פער של מאה אלף שקל. אין זה דבר של מה בכך. כמות העסקאות לרכישת דירה בבאר־שבע, ככל שזה נוגע למשרד שלנו, עלתה בשנה האחרונה בכ־30 אחוז לעומת השנתיים האחרונות".

איך לדעתך ייראה העתיד הנדל"ני בבאר־שבע ובנגב?
"אני לא צופה ירידת מחירים למרות העלאת מס הרכישה. אולי זה ישפיע במרכז הארץ, אבל לדעתי, לא תהיה לזה השפעה באזור הנגב. העלאת מס הרכישה יכולה להוביל משקיעים לרכוש דירה בבאר־שבע, אבל מצד שני, אנחנו עדים בחודשים האחרונים למציאות של פשיעה ועבריינות גם בבאר־שבע וגם סביבותיה, וזה עלול לגרום למשקיעים פוטנציאליים להדיר את רגליהם מהאזור.
"כך גם לגבי משפחות צעירות שתכננו לעבור ממרכז הארץ לבאר־שבע או ליישובי הסביבה. אם המציאות האלימה הזו תימשך, זה יזיק למציאות הנדל"נית בעיר ובאזור. זה חד משמעי. איזו סיבה תהיה לזוג צעיר לעבור ממקום הנוחות שלו במרכז הארץ ולבוא ולהתגורר באזור שיש בו אלימות ועבריינות כמו שאנחנו חווים בחודשים האחרונים?".
אם נתעלם לרגע מגל הפשיעה והאלימות, אתה לא צופה שמחירי הדירות ירדו?
"במציאות הזו אני לא צופה ירידת מחירים. לא רק הביקוש עולה, אלא גם תשומות הבנייה עולות. זה לא מה שמביא לירידת מחירים".

בהמשך לכתבה , לצערי מי שקרא ובונה על זה שיום אחד הנדלן יהיה ממש זול וככה להשתדרג ,זה לא בדיוק המצב ..
אך אם תיקחו אנשי מקצוע איכותיים ממתווך מקצועי , עורך דין ויועץ משכנתאות שיסדר לכם תיק עם ריבית טובה אפשר יהיה לחבר פה הזדמנויות מצויינות ולכן
אם גם אתם חשבתם למכור את הבית אחרי עליית המחירים המטורפת שהייתה ולהשתדרג לבית גדול יותר , חדר נוסף כי המשפחה גדלה ,אולי לעבור שכונה או מכל סיבה שהיא אתם מזמנים לפנות אלי באהבה לקבל הכוונה מלאה לצורך הגשמת המטרה ..