עם הגעתה של השנה האזרחית החדשה, הרבה אנשים מתחילים לחשוב על השנה שהחלפה, על המטרות שהצליחו או לא הצליחו להגשים, ובעיקר להציב לעצמם מטרות לשנה הבאה.

לרוב הצבת מטרות זו נשכחת לאורך השנה, בגלל אירועים בלתי מתוכננים והשגרה השוחקת.

ללא מטרות ברורות ומוגדרות מאוד קשה להתמקד בדברים שברצוננו להשיג בחיים ולהצליח באמת.

הצבת מטרות מאפשרת לך לקחת פיקוד על החיים שלך ועוזרת לך להבין האם אתה באמת מצליחים בתחום החיים אליו אתה מכוון.

כדי להשלים את המטרות שלך עליך לדעת כיצד לקבוע אותן, לא מספיק להגדיר מה אתה רוצה שיקרה ולצפות שזה יקרה מעצמו.

הכנו בשבילך חמישה טיפים שיסייעו לכך בתהליך הגדרת המטרות ויובילו אותך להגשים כל יעד שתציב לעצמך.

הגדירו מטרות שמניעות אתכם לפעולה

מוטיבציה היא המפתח להגשמת מטרות. חשוב להגדיר מטרות שחשובות לך ושהגשמתם תהיה בעלת ערך עבורך. אם התוצאה לא תהיה מספיק חשובה עבורך, הסיכוי שתתאמץ כדי לעמוד ביעד שלך הוא קטן.

דאג שהמטרות שתגדיר יהיו אלה שהן בעדיפות עליונה עבורך. במידה ותציב יותר מדי מטרות, לא יישאר לך זמן להשקיע בכל אחת מהם את הזמן הדרוש, ולא תצליח לעמוד בהן.

מודל SMART להגדרת מטרות

  • Specific – ספציפיות
  • Measurable – ניתן למדוד אתן
  • Attainable – ניתנות לביצוע
  • Relevant – רלוונטיות
  • Time Bound   – מוגדרות זמן

ספציפיות

המטרות שתציב לעצמך צריכות להיות ברורות ומוגדרות היטב. מטרות כלליות לא יסייעו לך מפני שהן לא יכוונו אותך באופן מספיק ברור. זכור, המטרות אמורות להראות לך את הדרך. הגדר לעצמך לאן בדיוק אתה רוצה להגיע, כדי שהדרך לשם תהיה קלה יותר.

ניתנות למדידה

במידה ולא ניתן למדוד את המטרות שלך, לא תוכל לדעת באמת האם עמדת בהן.

למשל, נגיד שהמטרה שלך היא לבצע עסקאות – כמה עסקאות? באיזו תקופת זמן? איזה סוג עסקאות?
ללא יכולת למדוד את המטרות שלך, לא תוכל לחגוג את העובדה שבאמת השגת משהו.

ניתנות לביצוע

תציב לעצמך מטרות שאתה יודע שתוכל לעמוד בהם. מטרה בלתי אפשרית רק תיצור אצלך תסכול ותוריד לך את הביטחון לגבי ההצלחה שלך.
זה לא אומר כמובן שאתה צריך להציב לעצמך מטרות קלות שקל לבצע אותן. עליך לאזן בין מטרות ריאליות שניתנות לביצוע, למטרות מאתגרות שידרשו ממך מאמץ. מטרות מסוג זה יגרמו לך לסיפוק גדול ויתנו לך מוטיבציה להמשך הדרך.

רלוונטיות

המטרות שתציב לעצמך צריכות להיות קשורות לכיוון אליו אתה רוצה לקחת את החיים והקריירה שלך. בכך שתעשה זאת, תוכל להתמקד כדי להתקדם אל עבר מה שברצונך להשיג.

מטרות שהן אינן עקביות ואינן קשורות באופן ישיר ליעד שלך, רק ירחיקו אותך ממנו.

מוגדרות בזמן

למטרות שלך צריך להיות ״דד ליין״. המשמעות היא שאתה צריך לדעת בדיוק מתי אתה חוגג את ההצלחה שלך. כשאתה מגדיר לעצמך מטרות שהן קצובות בזמן, הסיכוי שתשלים אותן בזמן קצר הינו גבוה יותר. הקפד להגדיר זמן ריאלי, אי אפשר להשלים פרויקטים גדולים בימים בודדים, וחודש הוא זמן ארוך מדי להשלמת משימות נקודתיות.

רשום את המטרות שלך

הפעולה הפיזית של כתיבת מטרות הופכת אותן לאמתיות ומוחשיות. לא תוכל לתרץ לעצמך ששכחת אותן. בעוד אתה רושם, השתמש במילה אעשה, ולא ארצה לעשות, או אנסה לעשות. הצהרות שמצביעות על עשייה בפועל, יתנו לך כוח, יעודדו אותך לעמוד ביעד שלך ולא יאפשרו לך לסטות מהמסלול. הצב את הרשימה במקום גלוי, כדי שתוכל לראות אותה מספר פעמים במהלך היום שלך, למשל על שולחן העבודה שלך.

הכן תוכנית פעולה

הצעד הזה לרוב מתפספס בתהליך הגדרת המטרות. אתה מתמקד כל כך בתוצאה שאתה שוכח לתכנן את כל הצעדים שתצטרך לבצע כדי להגיע אליה. בכך שתרשום את הדרך שלך בצעדים בודדים ותסמן שביצעת כל צעד בנפרד, תוכל להבחין בהתקדמות שלך אל העבר המטרה הסופית.

התמדה

זכור, הצבת מטרות ויעדים זו פעולה מתמשכת! רשום לעצמך תזכורת כדי להשאיר את עצמך במסלול וקבע מועדים קבועים לסקירה של ההתקדמות שלך. יתכן שייקח לך זמן מסוים עד ההגעה למטרה הסופית שלך, אל תוותר עד שתגשים אותה.

לסיכום, תהליך הצבת מטרות הוא הרבה יותר מלהגיד שאתה רוצה שמשהו יקרה. אם לא תגדיר לעצמך בדיוק מה אתה רוצה ותבין למה אתה רוצה את זה, הסיכויים שלך להצלחה הם נמוכים מאוד. אם תפעל לפי חמשת הכללים מהמאמר, תוכל להגדיר את המטרות שלך עם בטחון וליהנות מהסיפוק שבהצלחה המגיעה עם הידיעה שהגשמת את היעדים שהצבת לעצמך.

אז – מה תבחר להגשים היום?