בכל משבר כלכלי הנובע ממלחמה ,כלכלה לא יציבה או אפילו מווירוס שמתפרץ ללא שליטה (דוגמת הקורונה), מן הסתם שהפעולות הראשונות שאנו חווים בשוק הכללי הוא שמתחילים פיטורים המוניים, אין כסף, עסקים נסגרים ומתחילים חששות גדולים הקשורים ליציבותנו הכלכלית ובאופן אוטומטי אחוזי האבטלה עולים,המעבר לשוק הנדל"ן בכל אחד מהמצבים האלו הוא שבאופן טבעי וישיר נוצר מצב של ביקוש נמוך אל מול היצע גבוהה.

#נשאלת_השאלה_מה_קורה_במצב_של_משבר_מסוג_כזה?
אתן 2 דוגמאות משחר ההיסטוריה שימחישו את העניין.

#בספטמבר_2008 כל הבורסות לניירות ערך בעולם קרסו בעקבות התמוטטות הבנק האמריקאי ליהמן ברדרס',בעקבות זאת הייתה אווירה קשה ותחושה שהמשבר יימשך לאורך זמן. המשקיעים מכרו בבהילות את התיקים שלהם ובדרך טבעית "ישבו על הגדר".
מי שבכל זאת החליט לרכוש דירה מכספי המניות שמשך בשנת 2008, הצליח במקרים רבים לבצע את העסקה מתחת למחירי השוק, ובסופו של דבר, החל ממרץ 2009, החלו המחירים לנסוק מעלה והוא רק הרוויח מזה.

#משבר_הדוט.קום וקריסת בורסת הנאסד"ק בשנות ה2000 הביא באופן זמני לקיפאון בשוק הדיור בישראל יחד עם האינתיפאדה שהתרחשה באותה תקופה.
באותו זמן נוצר מצב מעניין בו זרמו לשוק סכומי כסף משמעותיים של משקיעים שברחו מהבורסות לניירות ערך, כספים אלה הגיעו בסופו של דבר לשוק הדיור ותרמו החל מ-2005 לעליות מחירים מסחררות. מי שבכל זאת רכש דירה בשנים 2001-2004, עשה במקרים רבים את עסקת חייו.

לכן ההיסטוריה לימדה אותנו שלאחר תקופות משבר רצינית תמיד מגיעה עליית מחירים בשוק הנדל"ן, הביקוש מתחיל לעלות על ההיצע,מנתונים אלו כל אחד יכול להעריך איזה גורמים חזקים יותר ומשפיעים יותר.
לפחות בהסתמך על המשברים הקודמים ועל מצבו של שוק הנדל"ן, לנו נראה שהתקווה לירידת מחירים משמעותיות לא תתממש ויותר מזה ההפך הגמור הוא הנכון

באשר לשאלה האם כדאי למכור/לקנות בתקופה כזאת, התשובה שאני תמיד עונה ללקוחותיי היא "אם יש לך הזדמנות טובה אל תחשוש, תבדוק אותה טוב טוב אבל אל תחשוש, הכי חשוב להבין שכסף ששוכב בבנק לא מניב לנו כלום לעומת שוק הנדל"ן שתמיד הראה לנו שהוא ריווחי מאוד.

#לסיכום:
תקופת משבר היינה התקופה הכי מאתגרת עבור משקיעים, והסיבה שגרף העסקאות שמתבצעות עולה משמעותית בנכסים להשקעה יותר מאשר בנכסים למגורים היא מ3 סיבות עיקריות.

1.משקיעים יוצאים ומחפשים הזדמנויות במחיר זול משמעותית ממחיר השוק.
2.משקיעים מוכרים את הנכסים שכבר הצליחו למנף במטרה להתקדם לעסקה טובה יותר ואז מתקדמים לעסקה הבאה.
3.ברגע שהבורסה נופלת ואנשים מממשים את כספם, יש להם כספים שחלקם יופנו לשוק הדירות להשקעה. כלומר הביקושים צפויים לעלות, ויש לנו דוגמאות ממשברים קודמים.

שלכם, נידאל ריזיק 050-4263500