5 צעדים להתגברות על ימים קשים

אלו הם חמשת הצעדים בהם נקטתי כדי לחזור לחייך ולשמוח, אפילו אם רק לרגע:

1. חבקו את הכאב

רבים חושבים שכאב נועד לפגוע ולשתק, אך למעשה הוא יכול לעזור לצמוח ולהשתפר כשמסתכלים עליו מזווית חיובית יותר. אם נקלעתם לתקופה מאתגרת, הדרך הראשונה להמשיך הלאה היא קבלת המציאות החדשה שנכפתה עליכם, בידיעה שהתכחשות אליה רק תבזבז זמן ואנרגיה ולא תוביל אתכם למקום טוב יותר. מעשה שכזה לא מעיד על חוסר רצון לשפר את חייכם ולהתגבר על מכשולים, אלא על כך שאתם מבינים שיש לכם שליטה רק על מה שקורה בהווה, ולכן אין לכם ברירה אלא לחבק אותו. אני יכולה להעיד על כך שכל התחושות הרעות שהרגשתי באותם ימים, כמו כעס, אשמה ודאגה, נבעו מהעובדה שלא הצלחתי להשלים עם המציאות החדשה שלי, וברגע שחיבקתי אותה – חיי הפכו לקצת יותר שמחים.

2. עברו תהליך

בתקופות קשות שבהן אנשים חשים את הספקות אודות יכולותיהם, הם בדרך כלל מרגישים פחות מוצלחים, כפי שאני חשתי באותם ימים. למשל, לאחר שאמי נפטרה, חשתי שדבק בי מעין כתם ושמסיבה הזו לעולם לא אהיה מוצלחת כמו חבריי. לקח לי הרבה זמן להבין שהאובדן שחוויתי לא מגדיר אותי ובטח שלא מוריד מערכי, כי אני סך של המון גורמים שלא קשורים אליו. בנוסף, הייתי צריכה להזכיר לעצמי שלמרות חסרונותיי והאובדן שחוויתי, אני דווקא בסדר גמור, ונתליתי בדברים בהם אני טובה, כמו בריקודים או בלימודים. אם אתם חשים כמוני, חשוב שתבינו שכמו כולם, גם אתם אנושיים ועוברים תקופות מאתגרות, ושעליכם לעבור תהליך כדי להתגבר עליהן, להמשיך הלאה ולבסוף להבין שאתם פשוט נהדרים.

3. אמצו את רגשותיכם ואל תתנצלו עליהם

רבים נוטים להסתיר את רגשותיהם מכיוון שלדעתם, זו הדרך להתמודד עם כאב ועם עצב שמלווים אותם, כשבפועל הם רק מעצימים את התחושות האלה. יש גם כאלו שמשתפים אחרים ולאחר מכן מתנצלים על כך מהחשש להיתפס כרגישים וכחלשים, כפי שאני עשיתי במשך זמן רב. אם גם אתם מתנהגים בדרכים שכאלו, חדלו אותן ובמקום זאת, אמצו את רגשותיכם ונסו להבין כיצד תוכלו לצמוח מהם. בנוסף, חשוב שתדעו שהעצב שאתם חשים והעובדה שאתם מוכנים לשתף אותו עם אחרים, מעידים על לבכם הגדול ועל העוצמות האדירות בהם ניחנתם, ולמעשה, מי שצריך להתנצל הם כל אלו ששופטים אתכם בימים שכאלו. זכרו שאדם שמסוגל להודות בחולשות ובכאב שלו – הוא אדם גדול וחזק, ואתם בהחלט כאלו!

4. זכרו שהכול זמני בחיים

לתקופות קשות יש נטייה לחלוף, ואני מקווה שתסכימו עימי על כך שיש בכך חצי נחמה. אני מודה שלאחר פטירתה של אמי חוויתי כמה ימים מאתגרים, שחלקם התעצמו נוכח היעדרה והידיעה שהיא כבר לא תעזור לי להתמודד עימם, ובכולם השתדלתי לזכור שמדובר במצב זמני. בהמשך לכך, רבים אומרים שהזמן מרפא כל כאב, אז אעודד אתכם ואומר מניסיוני האישי שהוא מצליח להכהות את העצב ואת הסבל באופן מסוים, ולעיתים אף מאפשר לנו להעלות חיוך אמיתי – וזהו כבר שיפור ענקי. אם אתם חווים זמנים מאתגרים ונטולי שליטה שכאלו, מומלץ להתייחס אליהם בהתאם, ולנסות לקחת אותם כמה שפחות קשה בידיעה שהם יעברו. אני מודעת לכך שמדובר במשימה לא פשוטה, שגם לי היה קשה לבצע, אך תמיד תחשבו על האור שבקצה המנהרה ושמרו על אופטימיות – אלו שני הדברים שהכי עזרו לי לשרוד מכשולים שחוויתי. 

5. תודו על מה שיש

בכל תקופה מאתגרת יש כמה נקודות אור שעוזרות להתגבר על העצב, כמו משפחה וחברים, ומותר לכם ליהנות מהן. למשל, כשטיפלתי באמי בימיה האחרונים וגם אחרי פטירתה המצערת, אני זוכרת שנתפסתי בכל שביב של דבר טוב שהיה לי, כמו העובדה שכל השאר מסביבי בריאים ושיש לי סביבה תומכת, אחיינים מדהימים שאוהבים אותי ואבא יקר שאני יכולה לחזק. אפילו הסתכלתי על הפרטים הפשוטים ביותר: קמתי הבוקר, השמש זרחה ואני בריאה, אפילו שמעתי שיר שאני אוהבת, ובהמשך גם העובדה שאני מסוגלת לחייך הספיקה לי כדי להתעודד אפילו במעט. בנוסף, המציאות מכריחה אותנו להמשיך לחיות את שגרתנו, ולכן אם אתם חווים מכשולים ומשברים, עליכם לנסות להתחזק ולהתגבר עליהם, גם אם זה דורש מכם להקים את עצמכם בכוח. זכרו שאתם חווים תקופה אפלה שתחלוף, ולכן רק בהמשך תקבלו גמול על המעשים שאתם מאלצים את עצמכם לעשות כעת. כמו כן, כשזמנים כאלו מכים בכם, אתם יכולים לתת להם להפיל או להגדיר ולחזק אתכם – וההמלצה של מומחים רבים, שאני מסכימה עימה, היא לבחור באפשרות השנייה.  לסיכום, החיים מלאים במכשולים ובתקופות קשות, השאלה היא איך אתם מתגברים עליהם. התשובה לכך מלווה בצעדים שנחשבים לקשים אך נחוצים ליישום, ואם תבצעו אותם – תראו איך תשובו לשמוח. איך אומרים? "תנו חיוך, הכל לטובה".